fbpx

Slimme Salade

Het is maar een voorbeeld want de basis voor deze salade kun je natuurlijk aanpassen. Aan wat er in je koelkast ligt. Als je ervoor zorgt dat je in ieder geval altijd de basis in huis hebt, kun je altijd iets maken, ook als je geen zin hebt om boodschappen te doen.
De Romeinse sla staat wat mij betreft op de ‘basislijst‘. Altijd goed, blijft verrassend lang vers en knapperig en persoonlijk vind ik dit de lekkerste sla, al is dat uiteraard een kwestie van smaak.
De kipfilet is een restje van wat ik vorige week heb gemaakt voor de kinderen: kipfilets opensnijden, besmeren met pesto, tomaat en mozarella ertussen en een half uur garen in de oven (200 graden). Nu heb ik de mozarella en tomaat ertussenuit gehaald en de filets gesneden.

Het ‘slimme’ zit bijna altijd in de dressing. Kant-& klaar dressings zijn zeker niet aan te bevelen maar ook heb je niet altijd mayonaise of olie nodig om een dressing te maken die heel smaakvol is. Avocado is een perfecte basis voor een dressing die je salade helemaal afmaakt én gezond is.
Leg er verder bij wat je in huis hebt en succes verzekerd.

Ingrediënten (voor 2 personen)

Voor de dressing:
Avocado:                      Halve, in kleine stukjes
Citroensap:                  1 eetlepel
Yoghurt (Grieks):       1 eetlepel
Water:                           scheutje om het smeuig te maken
Peper:                           naar smaak

Voor de salade:
(Romeinse) Sla:          1 krop, gesneden
Kipfilet:                        1 dubbele kipfilet gebraden

Werkwijze

Snijd de sla in reepjes en leg op het bord
Maak de dressing door de ingrediënten in een hoge beker bij elkaar te voegen en met de staafmixer tot een gladde massa te pureren. Voeg eventueel meer water toe als het te dik is naar je zin.
Snijd de kipfilet in reepjes en leg op het bord.
Schep er een flinke lepel dressing op.
Breng nog op smaak met peper uit de molen.

Als je geen kipfilet over hebt dan kun je dit bij voorbeeld vervangen door tonijn uit blik, verse tonijn, gerookte zalm. Eigenlijk alles wat je lekker vindt. Varieer ermee. Het is snel goed en lekker!


Voedingswaarden 

268 calorieën per persoon (dit is voor 1 persoon)

5,1 gram koolhydraten
12,3 gram vetten
32,5 gram eiwitten