fbpx

Wanneer je een paar kilo kwijt wilt is de snelste weg naar je doel om je eetpatroon aan te passen. Het maken van een gezonde maaltijd is dan een eerste stap, die heel makkelijk is met deze quinoa salade spinazie feta. Je kunt de salade heel goed vooraf maken en meenemen naar je werk. Het recept is voor 2 personen en ruim voldoende om te genieten van gezond en lekker eten. Mocht je de enige in je huishouden zijn die deze gezonde optie als vervanging voor een broodmaaltijd wil, dan kun je de helft rustig een paar dagen bewaren.

Jouw gezonde en makkelijke lunch

Het lijkt natuurlijk een stuk ingewikkelder dan het smeren van een boterham met kaas, maar dat is niet zo. Je hebt er alleen wel even tijd voor nodig omdat je de groenten roostert in de oven. Dat is – naar mijn mening – de lekkerste manier om een gezonde voedzame salade te maken op een hele makkelijke manier. Het kost meer tijd dan moeite dus plan een moment op de dag dat je dit half uurtje oven kunt inlassen.

Dit zijn de ingrediënten voor je favoriete quinoa salade

Er zijn uiteraard vele varianten te verzinnen maar de quinoa salade met spinazie en feta is bijzonder lekker door de combinatie van ingrediënten:
– Bloemkool
– Pompoen
– Broccoli
– Spinazie
– Avocado
– Quinoa
– Feta
– Kwark
– Ras el hanout kruiden
Wanneer je het in huis hebt dan zijn verse kruiden zoals koriander of platte peterselie er ook geweldig door.

Welke verschillende soorten Quinoa kun je gebruiken?

Er zijn veel verschillende soorten quinao te vinden en ze combineren allemaal uitstekend met spinazie en feta. Daar hoef je dus niet op te letten. Wat wel handig is om op te letten is de bereidingstijd. Sommige soorten moet je 30 minuten koken, anderen zijn met 10 minuten klaar en als je het echt makkelijk wilt maken dan kun je een kant en klare variant kiezen. Misschien vind je het ook nog leuk om een kleur te kiezen of juist verschillende kleuren. De voedingswaarde van de verschillende soorten quinoa verschilt nagenoeg niet, dus hier kies je waar je zin in hebt.

Hoe lang moeten de groenten roosteren in de oven?

Wanneer je de salade met quinoa spinazie en feta van tevoren klaarmaakt dan kun je de groenten roosteren wanneer je wilt. Afgekoeld zijn de groenten minstens net zo lekker. De enige groenten die je – in dit recept – roostert zijn:
– Bloemkool
– Broccoli
– Pompoen
Deze groenten passen goed op 1 ovenplaat en zijn binnen 30 minuten gaar. Laat ze na het roosteren even afkoelen als je het gerecht op een later moment afmaakt.

Zo maak je jouw favoriete lunch: Quinoa Salade Spinazie Feta

Het maken van je favoriete lunch is niet moeilijk. Zeker niet wanneer je voorgekookte quinoa gebruikt en de groenten al hebt geroosterd.

De ingrediënten voor deze salade zijn:

– 200 gram bloemkoolroosjes
– 200 gram broccoliroosjes
– 400 gram pompoenblokjes
– 1 avocado
– 1 eetlepel olijfolie
– 100 gram spinazie (biologische)
– 25 gram feta
– 100 gram kwark

De stappen van dit gerecht zijn als volgt:

1. Verwarm de oven voor op 200 graden
2. Kook de quinoa zoals op de verpakking staat (en wanneer je geen kant en klaar product kiest)
3. Bekleed een bakplaat met bakpapier, leg de blokjes pompoen, bloemkoolroosjes en broccolieroostjes op het papier, besprenkel met olijfolie en bestrooi met ras el hanout kruiden. Laat 30 minuten roosteren.
4. Snijd de avocado in kleine blokjes en de spinazie in reepjes
5. Meng de gekookte quinoa met avocado, spinazie en kwark. Breng op smaak met peper
6. Laat de geroosterde groeten licht afkoelen en meng met de quinoa
7. Garneer met feta en geniet!

Hoe lang kan ik de Quinoa salade Spinazie Feta bewaren?

De Quinoa Salade spinazie met feta kun je heel goed de avond van tevoren maken. In de koelkast kun je deze 2 dagen bewaren. Het is daarom ook een goed idee om direct een dubbele hoeveelheid te maken zodat je morgen of overmorgen zonder extra tijd weer een heerlijke maaltijd voor handen hebt.

Wat vind je van dit gerecht?

Heb je de Quinoa Salade Spinazie Feta geprobeerd, dan vind ik het heel leuk om van je te horen wat je van het gerecht vindt. Zoek je meerdere of andere recepten, die gezond en lekker zijn dan kun je uiteraard op mijn receptenpagina verder zoeken.
Wil je (je eerste) 5 kilo kwijt in 4 weken dan kun je met 80 soortgelijke recepten heel makkelijk en lekker je doel bereiken. Je kunt hier meer informatie vinden over dit kookboek.

Geniet ervan & Cheers, Elke

P.S. Ben je al lid van de gratis Wijn&Lijn Community? Je kunt hier een kijkje nemen in de groep.