fbpx

Quinoa-bowl met verse groenten en zalm

Soms komen de recepten ‘vanzelf’ omdat je de vaste gerechten van je favoriete restaurant moet missen. Dit is er zo één. Van mijn favoriete lunchrestaurant in Antwerpen. No nonsense, heerlijke gerechten en allemaal verse producten. Zo kun je tenminste ook straffeloos uit eten. Ik hou ervan. Deze week heb ik mijn favoriet nagemaakt. Geprobeerd in ieder geval. En heel eerlijk: het benadert het origineel. 
In deze variant heb ik zalm gebruikt maar gegrilde kip of garnalen is ook een super alternatief. Evenals het toevoegen van avocado. 

Tip: Dit gerecht is heel geschikt om voor te bereiden en mee te nemen. Er zit wel even wat werk in (tijd) dus als je toch bezig bent, maak meteen dubbel voor later in de week. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Dan hou je het namelijk vol. Enjoy!

Ingrediënten (2 personen)

Warmgerookte zalm             200 gram
Quinoa                                     60 gram (ongekookt)
Wortel                                      1 middelgrote 
Boontjes                                  100 gram
Groene asperges                    200 gram

Dressing
Mayonaise                              1 eetlepel
Yogurt                                     1 eetlepel
Citroensap                              1/2 eetlepel
Peper naar smaak
Voeg eventueel wat water toe (proef je niet)

Werkwijze

Kook de Quinoa zoals op de verpakking staat en zet weg. Je kunt dit gerecht zowel warm, halflauw als koud eten. 
Snijd de wortel in gelijke stukken. Ik vind het leuk als ze de vorm van asperge/boontjes benaderen maar je kunt er uiteraard iedere vorm van maken. 
Haal de ‘kontjes’ van de boontjes en blancheer (kook kort) de groenten circa 6-7 minuten. 
Meng de ingredienten voor de dressing.

Maak je bord op: schep eerst de quinoa op de borden en rangschik de groenten. Verdeel de dressing over de groenten en quinoa. Leg tenslotte het stukje zalm erop. Schenk een glas wijn in. En geniet van je resultaat. 

Voedingswaarden 

415  calorieën per persoon
33,2 gram koolhydraten
19  gram vetten
29,4 gram eiwitten

Glas wijn: : 125 calorieën