fbpx

Vasten loont

De ‘hype’ begon jaren geleden, maar is zeker niet voorbij. Toch hoor je er weer niet continue iets over. Terwijl het toch zo’n krachtig middel is. Om op eem makkelijke manier af te vallen. Ja. En het heeft enorm veel gezondheidsvoordelen.  

Als je me al een tijdje volgt of een programma bij me volgt dan weet je dat ik echt ‘fan’ ben van Intermittend Fasting. 

Dus tijd om eens op eenvoudige manier te beschrijven hoe je het kunt toepassen. Want het is echt niet ingewikkeld. En het doet heel veel voor je. 

Wat is Intermittend Fasting?
Het wordt vaak afgekort als IF. Dat spreekt ook een stuk makkelijker uit. Zelf heb ik er ook best lang over gedaan om het soepel over de lippen te krijgen. Maar dat terzijde.

IF is zoveel en zo weinig als vasten met tussenpozen. Er is een periode dat je eet. Dat heet het eetraam. En er is een periode dat je vast. En dat is dan uiteraard de vastenperiode. 

De meest gekozen vorm is verreweg het schema waarbij je 16 uur vast en 8 uur eet. Dan ligt het zo geheten eetraam tussen 12.00 en 20.00 uur.
Bij voorbeeld. In de praktijk betekent dit vaak dat je het ontbijt uitstelt. De meeste vrouwen vinden dit de makkelijkste manier. Maar het kan op heel veel andere manieren. 
Stel je bent enorme fan van ontbijten en je vindt het vervelend om met een lege maag de deur uit te gaan. Dan kun je het eetraam verplaatsen. En als je dan met me meererkent dan kom je met een eetraam van 8 uur, startend om 08.00 uur op het tijdstip van 16.00 uur waarop je jouw laatste maaltijd nuttigt. Past het in je ritme? Helemaal goed. 
Zo niet? Weet dan, dat ieder uur dat je vast al winst is. Je hoeft zeker niet in 1 keer naar een vastenperiode van 16 uur. Begin eens met 12 uur en kijk hoe het met je gaat. En bouw dan op.

Andere vormen
Behalve schuiven met je eetraam en tijden vernauwen of verbreden, kun je er ook voor kiezen om maar 2 dagen per week te vasten. Dat heet dan in het IF-woordenboek: 5:2. Hierbij eet je gedurende 5 dagen ‘normaal’. En op 2 dagen extreem weinig: 500 calorieën per dag. De dagen waarop je vast (500 calorieën) die kies je zelf. Niet persé na elkaar of in een bepaalt ritme. Dit maakt het dan voor veel vrouwen makkelijk in te plannen. En een enorm voordeel is dat je na een dag van 500 calorieën de dag erna het gevoel hebt dat het de hele dag feest is. 

Kort door de bocht is alles wat te maken heeft met het uitstellen van maaltijden een vorm van IF. En hoe klein je stap naar één van de twee uitgewerkte en populaire methoden ook is, het is altijd beter dan het ritme van continue eten. 
Het skippen van een tussendoortje heeft al effect. 

Er zijn zo ontzettend veel vormen, dat er echt altijd een toepassing is die voor je werkt. Het meest belangrijke – echt mijn stokpaardje – is dat je het moet kunnen volhouden. Eén keer een tussendoortje skippen of pas om 11.00 uur je ontbijt eten zet geen zoden aan de dijk. Een ritme vinden dat bij je past en dat je volhoudt, dat leidt tot afvallen. Op een manier die makkelijk is. En daar is Intermittend fasting een hele fijne hulpmethode voor. 

Voor de doorgewinterde IF-ers: Wie zit op het OMAD(one meal a day)- schema? Het schijnt fantastisch te werken voor fitheid, helderheid en je slanke lijn. Maar dat heb ik nog niet zelf kunnen testen.

Tenslotte: wat je eet in je eetraam maakt uiteraard ook uit. Kies voor gerechten die gezond zijn, veel groenten bevatten en evenwichtig zijn samengesteld. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Al mijn gerechten zijn geschikt. Ook het glas wijn. Al moet je dit dan ook in je eetraam plannen. 
Het grote voordeel van minder maaltijden is dat je automatisch minder momenten hebt waarop je teveel kunt eten. 

Een heerlijk nieuw recept proberen. : Indiaanse viscurry – Wijn&Lijn proof. 

Geniet ervan.

 

Cheers!

 

Elke